Nieuwsbrief SOL 3.0 - nr. 6 |
Dit is de zesde nieuwsbrief over Scouts Online 3.0 (SOL 3.0). In de maanden december, januari, februari en maart, met uitzondering van de weken tijdens de kerstvakantie, proberen we om iedere week een nieuwsbrief te versturen. Mocht je een onderwerp hebben voor de nieuwsbrief, stuur dit dan naar info@scouting.nl. |
|
|
Aangepaste planning |
In de afgelopen periode zijn veel scouts heel actief geweest met het testen en piloten van SOL 3.0. Dit heeft veel waardevolle feedback opgeleverd. Op grond van deze feedback blijkt dat er nog werk te verzetten is voordat we klaar zijn om SOL 3.0 verenigingsbreed te gebruiken.
In samenspraak met het landelijk bestuur, de directie van het landelijk servicecentrum (LSC) en de programmagroep implementatie SOL 3.0, is daarom op maandag 9 december 2024 door het landelijk bestuur besloten om de go-live van SOL 3.0 in de week van 31 maart t/m 4 april 2025 te plannen. In de week van 24 t/m 28 maart 2025 wordt de exacte datum van de go-live gecommuniceerd.
Dit besluit leidt tot een aanpassing van de planning. Op hoofdlijnen ziet de nieuwe planning er als volgt uit:
Vanaf januari 2025
- Informatieavond op woensdag 15 januari;
- Vanaf 10 januari t/m 11 april wekelijkse nieuwsbrieven;
- Voorlopige planning informatieavonden op woensdag: 19 februari, 12 maart & 16 april.
Week van 3 – 7 februari 2025
- Secretarissen, gegevensbeheerders, penningmeesters ontvangen link voor SOL 3.0;
- Vervolgens kunnen zij beginnen met het zich vertrouwd maken met en het inrichten van SOL 3.0, meer informatie volgt in januari 2025.
Week van 24 – 28 maart 2025
- Alle leden van Scouting Nederland ontvangen een link om in te loggen in SOL 3.0.
Week van 31 maart – 4 april 2025
- Go live SOL 3.0;
- SOL 1.0 wordt enkel lezen.
Week van 30 juni – 4 juli 2025
- SOL 1.0 offline, op aanvraag kunnen gegevens uit SOL 1.0 nog worden aangeleverd.
|
|
|
Opnames online informatieavond terugkijken |
Heb je de online informatieavonden van woensdag 27 november of woensdag 11 december gemist? Geen probleem! Je kunt de opnames van de online informatieavonden terugkijken via onze website. |
|
|
Volgende informatieavonden |
De eerstvolgende informatieavond is gepland op woensdag 15 januari 2025, ook deze avond is van 20.00 tot uiterlijk 21.00 uur. Je kunt je inschrijven via de button hieronder. |
|
|
Onder voorbehoud zijn op woensdagavond 19 februari, 12 maart en 16 april de volgende informatieavonden gepland. Alle avonden zijn van 20.00 tot uiterlijk 21.00 uur. |
|
|
Handleidingen |
Op de website kun je de reeds beschikbare handleidingen terugvinden. In de afgelopen week zijn er twee nieuwe handleidingen, opzetten betalingen deel 1 en opzetten van betalingen deel 2, voor penningmeesters gepubliceerd.
Mis je een handleiding? Heb je feedback op een handleiding? Laat dit dan even weten via info@scouting.nl zodat het team handleidingen jouw vraag kan bekijken en het eventueel mee kan nemen in de planning. |
|
|
Evenementen na 31 maart 2025 |
In de nieuwsbrief van midden november is uitgelegd dat de opzet van evenementen in SOL 1.0 significant anders is dan de opzet van evenementen in SOL 3.0. Hierdoor is het niet mogelijk om evenementen over te zetten van SOL 1.0 naar SOL 3.0. In SOL 3.0 bieden we de mogelijkheid aan om evenementen zoals kampen, trainingen, bijeenkomsten en groeps-, regionale of landelijke evenementen te ondersteunen.
Gezien de overgang naar SOL 3.0 ondersteunen we het aanmaken van formulieren voor evenementen, trainingen en bijeenkomsten met een startdatum of einddatum na 1 januari 2025 niet meer in SOL 1.0. Vanaf nu kun je deze ook niet meer aanmaken in SOL 1.0. Omdat er voor jouw organisatie al een formulier is aangemaakt voor een training, evenement of bijeenkomst in 2025, kun je het volgende overgangsscenario gebruiken:
- Zorg dat je de inschrijving in SOL 1.0 midden tot eind maart 2024 sluit;
- Doe een export van je inschrijvingen;
- Maak een nieuw evenement aan in SOL 3.0 in februari of maart 2025;
- Stuur de deelnemers hiervoor een uitnodiging of registreer ze;
- Je kunt dan ook handmatig de betalingsstatus aanpassen zodat dit goed staat voor deelnemers die reeds betaald hebben.
We weten dat dit helaas extra werk geeft en hebben geprobeerd om dit te voorkomen maar het verschil in opzet van inschrijving voor evenementen, trainingen en bijeenkomsten tussen SOL 1.0 en SOL 3.0 is zo groot dat het overzetten technisch niet mogelijk bleek.
Voor evenementen in 2025 waarvoor je nog geen formulier hebt aangemaakt maar wel al de inschrijving wil starten, kun je één van onderstaande scenario’s hanteren:
- Maak een formulier in MS Forms of in Google formulieren aan, vraag de deelnemers zich te registreren, maak in januari 2025 een evenement, training of bijeenkomst aan in SOL 3.0 en vraag de deelnemers zich te registreren OF
- Wacht tot maart 2025, maak een evenement, training of bijeenkomst aan in SOL 3.0 en vraag de deelnemers zich te registreren.
|
|
|
Vragen over SOL 3.0 |
De helpdesk van Scouting Nederland is vanaf 12 december 2024 de plek om je gebruikersvragen over SOL 3.0 te stellen. Je kunt je vraag sturen naar helpdesk@scouting.nl. Alle andere vragen kun je sturen naar info@scouting.nl. |
|
|
|
|
Dit bericht is verzonden naar voorzitters, secretarissen, penningmeesters en gegevensbeheerders van groepen, regio’s en admiraliteiten, leden en plaatsvervangende leden van de landelijke raad, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten LSC zoals geregistreerd in Scouts Online. |
Lidnummer:
niet bekend |
|
Profiel wijzigen
Afmelden |
|
|
|