Nieuwsbrief SOL 3.0 - nr. 13 |
In deze nieuwsbrief lees je meer over wat je moet weten voor de lancering van Scouts Online 3.0 (SOL 3.0). In de komende maanden blijven we wekelijks een nieuwsbrief versturen, per april 2025 stoppen we hiermee. De nieuwsbrieven blijven wel beschikbaar op de website. |
|
|
Volgende informatieavonden |
De volgende online informatieavond is op woensdag 19 februari 2025, ook deze avond is van 20.00 tot uiterlijk 21.00 uur. Je kunt je tot uiterlijk zondag 16 februari inschrijven via de button hieronder. |
|
|
Op woensdagavond 12 maart en 16 april zijn de volgende informatieavonden gepland. Alle avonden zijn van 20.00 tot uiterlijk 21.00 uur (onder voorbehoud). |
|
|
Versturen inloggegevens |
In de week van 17 t/m 21 februari ontvangen penningmeesters, secretarissen en gegevensbeheerders hun inloggegevens voor SOL3.0. Dit gaat gefaseerd, iedere dag ontvangt een aantal personen hun gegevens. Het kan dus even duren voordat jij je inloggegevens hebt ontvangen. Mocht je je gegevens niet hebben ontvangen, neem dan alsjeblieft vanaf maandag 24 februari contact op met de helpdesk via helpdesk@scouting.nl.
Alleen penningmeesters, secretarissen en gegevensbeheerders die als zodanig in SOL1.0 geregistreerd staan, ontvangen een inlog. In de week van 31 maart ontvangen de overige leden hun inloggegevens. |
|
|
Gegevens overzetten |
Alle gegevens die beschikbaar zijn in SOL 1.0 en ondersteunt worden in SOL 3.0, worden centraal overgezet. Je hoeft hier dus geen actie voor te ondernemen. In de eerste stap zetten we de gegevens van de actieve leden over en in een tweede stap (in maart 2025) worden ook de gegevens van de niet actieve leden overgezet. Iedere nacht vindt er een synchronisatie plaats tussen SOL 1.0 en SOL 3.0, het kan dus een dag duren voordat je wijzigingen in SOL 1.0 ook in SOL 3.0 ziet. Wijzigingen in SOL 3.0 worden niet teruggeschreven naar SOL 1.0.
Gegevens die je hebt verzameld met zogenaamde organisatie specifieke formulieren in SOL 1.0 worden niet overgezet naar SOL3.0! Mocht je deze gegevens absoluut nodig hebben, zorg dan voor een export van deze gegevens uit SOL 1.0. Voor wat betreft de gezondheidsformulieren zie de informatie in nieuwsbrief nummer 9.
Nadat we zijn overgegaan naar SOL 3.0, blijft SOL 1.0 nog beschikbaar tot de week van maandag 30 juni t/m vrijdag 4 juli 2025 in de 'alleen lezen' modus. Dit betekent dat je nog wel kunt kijken naar gegevens maar niets meer kunt veranderen. Na deze week is SOL 1.0 niet meer online beschikbaar. Op aanvraag kunnen nog wel gegevens worden aangeleverd. Houd er rekening mee dat de gegevens in SOL 1.0 niet worden bijgewerkt met de wijzigingen die in SOL 3.0 worden gedaan. Dit houdt dus in dat na enige tijd de gegevens in SOL 1.0 verouderd zijn. |
|
|
Geen verhuurmodule |
Zoals eerder gecommuniceerd via onze website en online informatieavonden ondersteunt SOL 3.0 geen verhuurmodule. Mocht je gebruik maken van de verhuurmodule in SOL1.0, dan kun je overwegen over te stappen naar bijvoorbeeld www.scouting-blokhut.nl of een gelijkwaardig alternatief. |
|
|
VOG, kwalificaties en waarderingstekens |
In de periode februari tot eind maart is het de bedoeling dat alle VOG’s, kwalificaties en waarderingstekens worden bijgehouden in SOL 1.0. De nachtelijke synchronisatie zorgt ervoor dat deze ook doorkomen in SOL 3.0 en zichtbaar zijn. In de periode februari-maart zetten we nog stappen in het inrichten van SOL 3.0 om VOG’s, kwalificaties en waarderingstekens correct te ondersteunen.
Om te zorgen voor een ‘schone lei', wordt er in de dagen voor de overgang naar SOL 3.0 een opschoonactie in SOL 3.0 gedaan. Hierbij worden alle VOG’s, kwalificaties en waarderingstekens die alleen zijn geregistreerd in SOL 3.0 verwijderd. De synchronisatie met SOL 1.0 zorgt er vervolgens voor dat de status in SOL 3.0 gelijk is aan die in SOL 1.0. |
|
|
Volgende stappen |
Om je te helpen met het inrichten van SOL 3.0, beschrijven we in de komende periode in de nieuwsbrieven welke acties we aanbevelen voor de komende weken en daarmee ondersteund worden door de helpdesk. Pas nadat we een nieuwe actie hebben uitgelegd in de nieuwsbrief, worden aanvullende vragen door de helpdesk opgepakt.
In deze nieuwsbrief (nummer 13) gaan we onder andere in op acties die je als penningmeester moet uitvoeren.
De voorlopige planning voor de komende nieuwsbrieven is als volgt;
- Nieuwsbrief 14 (vrijdag 21 februari): evenementen, VOG's en kwalificaties;
- Nieuwsbrief 15 (vrijdag 28 februari): informatie volgt.
We vragen jullie deze volgorde van inrichten te respecteren, dit helpt bij het correct inrichten en bespaart je daardoor tijd en energie! Ook zijn de stappen afhankelijk van elkaar, de gegevensbeheerder kan bijvoorbeeld alleen de lidmaatschappen in orde maken als de penningmeester onder andere de producten en overeenkomst types in orde heeft gemaakt.
We adviseren je om in voorbereiding hierop en tijdens het inrichten de beschikbare informatie op de website te bestuderen. |
|
|
Stap 3 voor penningmeesters |
Belangrijk:
- Om deze acties te kunnen doen, moet je de rol penningmeester hebben!
- Om deze stap te kunnen doen, moet je stap 1 hebben afgerond.
- Let op: Houd alsjeblieft de aanbevolen volgorde van inrichting aan.
Een uitgebreide beschrijving van stap drie voor penningmeesters vind je via onderstaande button. Meer informatie over deze stap is te vinden in de handleiding Betalingen deel 2.
|
|
|
Vragen over SOL 3.0 |
De helpdesk van Scouting Nederland is de plek om je gebruikersvragen over SOL 3.0 te stellen. Je kunt je vraag sturen naar helpdesk@scouting.nl. Alle andere vragen kun je sturen naar info@scouting.nl. |
|
|
|
|
Dit bericht is verzonden naar voorzitters, secretarissen, penningmeesters en gegevensbeheerders van groepen, regio’s en admiraliteiten, leden van de helpdesk, leden en plaatsvervangende leden van de landelijke raad, leden van het landelijk bestuur en beroepskrachten LSC zoals geregistreerd in Scouts Online. |
Lidnummer:
niet bekend |
|
Profiel wijzigen
Afmelden |
|
|
|