In de afgelopen periode hebben we veel opmerkingen en vragen gehad over de synchronisatie tussen SOL 1.0 en SOL 3.0. Met name over situaties waarin gegevens niet goed leken te worden overgezet. Om wat meer duidelijkheid te geven over de huidige stand van zaken, delen we hieronder aanvullende uitleg.
Wat is er tot nu toe gebeurd?
Na de gefaseerde migratie van gegevens van SOL 1.0 naar SOL 3.0 is een synchronisatieproces gestart. Dit proces had als doel ervoor te zorgen dat wijzigingen die in SOL 1.0 werden doorgevoerd, ook zichtbaar werden in SOL 3.0.
In eerste instantie lag de focus op het synchroniseren van organisatiegegevens. In een volgende stap zijn ook de lid gegevens meegenomen. De synchronisatie vond ’s nachts plaats, waardoor het kon voorkomen dat wijzigingen pas de volgende dag zichtbaar waren in SOL 3.0.
Belangrijk om te weten is dat wijzigingen die direct in SOL 3.0 werden gedaan, niet werden teruggeschreven naar SOL 1.0. Het synchronisatieproces was bedoeld om beide systemen tijdelijk naast elkaar te kunnen gebruiken. Zo ontstond er ruimte om SOL 3.0 rustig te leren kennen en goed in te richten.
Huidige stand van zaken
Helaas is in de afgelopen periode gebleken dat het synchronisatieproces niet altijd vlekkeloos heeft gewerkt. Hierdoor zijn, tot onze grote spijt, niet alle wijzigingen in SOL 1.0 naar SOL 3.0 doorgekomen. Dat is uiteraard niet zoals we het voor ogen hadden, en we begrijpen heel goed dat dit voor jullie extra werk, frustratie en verwarring heeft veroorzaakt. Daarvoor willen we onze oprechte excuses aanbieden.
Waar zijn we nu mee bezig; relaties, VOG’s en kwalificaties
In de komende periode ligt onze focus op het overzetten van de relaties zoals die in SOL 1.0 zijn vastgelegd naar SOL 3.0. Wij verwachten dit eind oktober te kunnen afronden. Dit onderdeel kost iets meer tijd omdat er extra ontwikkelwerk nodig is. Relaties zijn namelijk geen leden, voogden of organisatie. Ze hebben geen functies en zijn niet contributieplichtig, wat betekent dat ze technisch gezien anders behandeld moeten worden.
Zodra dit is afgerond, gaan we aan de slag met de feedback die we hebben ontvangen over VOG’s en kwalificaties. Daarbij onderzoeken we onder andere of een eenmalige synchronisatie nog nodig of mogelijk is en of het mogelijk is om statussen gelijk te zetten. Hier volgt in een komende nieuwsbrief extra informatie over.
Wat kun je (eventueel) zelf doen; checken persoonsgegevens
Sinds SOL 1.0 is ingesteld op alleen-lezen, vindt er geen nachtelijke synchronisatie meer plaats. Alle wijzigingen worden nu uitsluitend in SOL 3.0 gedaan. Dit betekent dat er geen risico meer is dat gegevens in SOL 3.0 worden overschreven door oudere informatie in SOL 1.0.
Ben je bezorgd dat jouw persoonsgegevens, of die van jouw organisatie of organisatie-eenheden, niet correct zijn? Dan kun je het volgende doen om zekerheid te krijgen:
- Laat leden hun eigen gegevens controleren. Dit is de meest betrouwbare manier om te zorgen dat de informatie up-to-date is.
- Exporteer een overzicht van leden uit SOL 1.0 en vergelijk dit met de gegevens in SOL 3.0. Zo kun je eventuele verschillen opsporen.
Tip: Rollen zoals secretaris, gegevensbeheerder en speltakgegevensbeheerder hebben de rechten om lid gegevens te bewerken in SOL 3.0. |